کارشناس تاریخ معاصر گفت: خاندان پهلوی در راستای منافع حداکثری غرب؛ نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز تلاش می‌کرد.
کد خبر: ۱۴۴۳۷۸۸

جواد منصوری در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: رژیم پهلوی از همان ابتدا توسط غرب به قدرت رسید و تا انتها نیز دقیقاً اروپا و آمریکا برای نگهداری این رژیم تمامی امکانات خود را به کار گرفتند، چرا که خاندان پهلوی در راستای منافع حداکثری غرب نه تنها در ایران بلکه حتی در منطقه نیز تلاش می‌کرد.

وی ادامه داد: علم در یادداشت‌های خود در ملاقاتی که با سفیر آمریکا داشت می‌گفت ما تنها کشوری در دنیا هستیم که با هزینه خودمان در راستای منافع شما و برای نفوذ شما در منطقه هزینه می‌کنیم.
منصوری افزود: به علاوه اتفاقاتی مانند کودتای ۲۸ مرداد و اقدامات دیگری که در طی ۵۷ سال حکومت پهلوی در ایران انجام شد سلطه بی، چون و چرای غرب را نشان می‌دهد.

این کارشناس تاریخ معاصر گفت: همچنین اسناد فراوانی وجود دارد که در واقع رژیم پهلوی هیچگونه اراده‌ای در سیاست‌های کلان کشور نداشته و این سیاست‌ها از سوی آمریکا و انگلیس هدایت می‌شد؛ چه در زمینه نفت، سلاح و حتی سیاست خارجی.

وی گفت: بنابراین وابستگی رژیم پهلوی به غرب مطلبی نیست که کسی منکر آن شود و اگر کسی در این زمینه به عنوان پژوهش عمل کند به راحتی متوجه این موضوع می‌شود، متن صحبت‌های شخص شاه در ۱۴ آبان ۵۷ که به صراحت می‌گوید تصمیم گرفتیم از این به بعد کشور را بر اساس اراده ملی اداره کنیم بنابراین مشخص است که تا آن زمان بر اساس اراده ملی اداره نمی‌شد.

منصوری افزود: البته در کل نیز وی نمی‌توانست بر اساس اراده ملی رفتار کند و تا آخرین روز‌های حکومتش در اختیار غرب بود.

این کارشناس تاریخ معاصر ادامه داد: کتاب یادداشت‌های علم سراسر اثبات کننده وابستگی بی‌چون و چرای حکومت پهلوی به غرب بود و اسناد فراوانی در مورد این موضوع وجود دارد.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در آن زمان سیا و موساد در ساواک دفتر داشتند، به عبارت دیگر ساواک کاملاً در اختیار موساد و سیا بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها